so 17.08. / Slaný
Letní kino Slaný
/ Slánský festival Valník, kapely punk-rocku a hardcore, ska a reggae, Našrot vystoupí v sobotu 17.8. v čase cca 11:50 - 12:30. Dále mj. zahrají Krucipüsk, Fast Food Orchestra, Švihadlo, Sto zvířat, SPS, Zputnik, Totální nasazení, Punk Floid, Zakázaný ovoce, Covers For Lovers, Pokáč a další

Recenze na album v internetovém magazínu MusicService (leden 2004) Našrot: Psychorama

I DUŠE MÁ SVÉ STÍNY

Šesté album pražské kapely Našrot, která proslula jednak svými alkoholovými výlety za pobuřováním a jednak hardcorem sobě vlastním, se jmenuje "Psychorama". Skupina se nechala unést orientálními a arabskými výlevy na pozadí drsného rockového stylu až do konce. Pokud někdo při poslechu minulé desky nadával, že se arabské motivy do crossoveru nehodí, po puštění Psychoramy padne naznak. Psychorama je výpravou do pochybných choutek lidské mysli. Po desátém otočení cédéčka v přehrávači se stane z tónů alba další posluchačova mozková synapse.

Minulé album pražské hardcorové čtveřice Našrot - "The Mirror & The Mask" - jsem před dvěma lety v recenzi charakterizoval podle slov frontmana kapely Hraboše jako cestu z newyorského hardcoru přes vlivy funku a acid jazzu až k arabské hudbě. Di jiných stylů se Našrot ale pustili i na starších albech. Hraboš mi tehdy v rozhovoru řekl: "Já vím, že je jednodušší držet se osvědčeného modelu a pořád dokola opakovat stejný klišé. Jen aby se to, nedej bože, moc nelišilo od předchozí desky, když se nám tak hezky prodávala! To by mě nebavilo. Baví mě hledat nový cesty, baví mě poslouchat lidi, jak říkaj - tohle, že je novej Našrot, no nekecej!" A novinka "Psychorama"? Žádná cesta od hardcoru k arabské hudbě. Je to rovnou ethnocore! Proč ne! Orientální hard rock, kořeněné kytary, vodní dýmka coby bubínky. Kde je psáno, že by měl Našrot zůstat starým chemicko-alkoholickým hardcore Našrotem? Takový vývoj se dal od kapely očekávat, zvláště když strůjce textů a některých skladeb Petr "Hraboš" Hrabalik už nějaké to léto koketuje s chill-outovým seskupením Maradona Jazz.

Šestá deska "Psychorama" je své předchůdkyni v některých úhlech podobná, ve své ponurosti a filosofii ale sahá hlouběji. Texty jsou víceméně o člověku - nabízí se pohled do nitra duše. Nezní to moc suše? Mezi hardcorovými smyčkami a jiskrami kytar se může posluchač proplétat jako kobra dálného orientu mezi tóny píšťaly, která ji vede z proutěného košíku. Podle promo materiálu labelu Black Point Music, pod kterým novinka vychází, představuje Psychorama "část spektra duševních poruch, úchylek a fóbií, myšlenek a činů psychicky narušených lidí". V jedenácti skladbách tu číhá smrt, která může z těchto lidských temných zákoutí vzejít. Texty Psychoramy se ale dotýkají i nepochopení, osamělosti, chorobné lásky a dalších věcí, které nikdo nechce zažít. Růžky z nového materiálu vystrkuje starý hardcorový Našrot, zejména ve skladbě Pain Hunter - "slapy baskytary, Hrabošův klasický ryk" nebo hned ve dvojce Demon In My Mind, refrénovité skladbě o démonech, spánku, snech a jejich varování.

Už tradičně si Našrot zvolili na nový materiál coververzi oblíbené skladby ze šedesátých let - po Doors, Beatles, Who přišli na řadu Led Zeppelin - jejich Whole Lotta Love ale zní až moc uplácaně, z vokálního Hrabošova projevu lze vycítit, že úplně pevně na zemi nestojí. Daleko větší nářez čeká v další skladbě Looking Into Your Privacy. Stejně jako na minulé desce (skladba Smile To The Camera) se Našrot zabývá lidským soukromím, které bývá díky novým technologiím, potažmo době, silně nabouráváno. Skladba je samozřejmě obohacena o všechny hudební arabské špíčky, které jsou zavěšovány na refrény většiny skladeb nové desky. Podle mého názoru je nejlepší záležitostí Psychoramy desátá sedmiminutová skladba War Or Peace And Love. Zaprvé se zde Hraboš výborně pěvecky předvedl, zadruhé tu basa zní jak mí znít - jako když obr brnká na ocelová lana mostu Slovenského národního povstání, za třetí jde o skvělý text - "Tahle píseň je o velký moci prstenu (.) Víra je úžasná věc / Ale ne biblí vypatlanej mozek." Psychorama tančí ve víru prachu a písku dávného orientu tak samozřejmě jako vědomí v hlavě, že crossover pražské party Našrot patří do naší rockové historie jako dylina na diskotéku. Přeji si, aby Psychorama pobouřila všechny, kteří čekají zaběhnutý textový / hudební vzorec, který se v průběhu let ustálil. A když Našrot natočí v příštích letech desku, která bude vonět esencemi orientálních vlivů ještě pronikavěji - budu šťastný. A rád, že k mým oblíbencům nepatří žádní suchaři.