Recenze v Lidových novinách (leden 2004) Našrot: Psychorama (Black Point 2003)

PSYCHODRAMATA OD PONURÉ KAPELY NAŠROT

Našrot, havlíčkobrodská kapela úderného jména i hudby, připravila své šesté album Psychorama.

Soubor, jenž se na klubové scéně pohybuje patnáct let, představoval dlouhý čas synonymum pro tvrdou hardcorovou hudbu dle amerického vzoru; to už ovšem od vydání zlomového alba "The Mirror & The Mask" (2000) neplatí bez námitek.

"Vždycky jsme se snažili dostat ze škatulky hardcoru a dát do hudby něco jinak. Proto se moje oblíbená arabská hudba objevila na The Mirror And The Mask. Chtěli jsme toho prostoru využít ještě víc, což je slyšet z Psychoramy," vyjasňuje zpěvák kapely, básník, spisovatel Petr "Hraboš" Hrabalik (a renesanční bytost, stojící třeba za seriálem České televize Bigbít). "Navíc se na desce i zpívá, víc se využívají klávesy a bubínky, který by se v tvrdý kytaře ztratily. Proto odstupujeme od hardcorový tvrdosti." Hudebně se orientačně coby srovnání nabízí zemitý rock podle Led Zeppelin nebo zachmuřenost kapel z amerického Seattlu; hardcorová tu je pouze jedna skladba.

Zato velmi drsné, na rozdíl od hudby, jsou texty. Různá závažná sociální témata odkrývají pochmurnější část duše veselého člověka Hraboše: třeba píseň War Or Peace & Love jej představuje jako pacifistu (a shodou okolností vznikla těsně před americkou invazí do Iráku); Looking Into Your Privacy připomíná stále aktuálnější paranoiu Velký bratr, jenž všechny sleduje; Downtown, Dole v centru, je už od pohledu z okna jeho bytu ve Spálené "každá chvíle o telefonátech a prachách" a obzvlášť hrůzný je příběh děvčátka zneužívaného otcem i bratrem, It´s My Homework, vzniklý podle článku z novin.

Kapela nyní nekoncertovala a předvánoční pražský křest suploval oslavu patnáctého výročí její existence, které uplynulo v březnu.

Hodnocení: 4 / 5